dilluns, 28 de març del 2011

La UOC fa una aposta decidida per la publicació d'accés obert

[Fragments de l'article del mateix títol publicat per Albert Casas a Wok!]


A partir d'ara tot el material docent i de recerca que es faci a la UOC s'obrirà a la xarxa mitjançant el repositori institucional (O2) de la UOC. L'impuls a l'elaboració i la difusió de recursos oberts és un dels objectius del Pla estratègic 2010-2014 de la Universitat, que darrerament ha fet passos molt importants en aquesta línia. L'esforç li ha valgut el reconeixement del rànquing internacional de polítiques d'accés obert, en què ha obtingut la desena posició en l'àmbit mundial i la primera en el conjunt de l'Estat espanyol.

El Consell de Govern de la UOC va aprovar, el 26 de gener, un acord pel qual tots els nous encàrrecs de material docent que es facin a la Universitat aniran per defecte amb una llicència oberta. Això significa que aquests recursos educatius es podran publicar a la xarxa mitjançant el repositori institucional i, per tant, seran oberts. Dit d'una altra manera, tot el material educatiu que fins ara prepara el personal docent de la UOC per als estudiants passarà a ser accessible per a tothom arreu del món. Es convertirà, doncs, en un recurs d'ensenyament obert (OER).

«La UOC aposta fort pel material obert. És una aposta valenta, perquè no és una cosa òbvia», subratlla Carles Garrigues, director del màster de Programari lliure de la UOC i responsable de liderar l'acció del Pla estratègic que ha d'impulsar l'elaboració i la difusió de recursos oberts. «Es pot pensar que és un error i que si oferim un material gratuït al web tindrem menys estudiants. Doncs bé, la UOC fa un canvi de xip. Nosaltres no venem llibres, no som una editorial, el que venem és formació. La Universitat fa la tasca de docència, però dóna accés lliure als materials perquè tothom hi pugui accedir i, fins i tot, dir-hi la seva mitjançant el repositori», afegeix.




Com es publica en accés obert

La Càtedra UNESCO d'E-learning va organitzar, per al 25 de febrer, un segon taller sobre recursos educatius oberts adreçat a personal docent i consultors de la UOC. Com en el que ja es va organitzar el novembre del 2010, l'objectiu del taller va ser promoure la publicació de recursos educatius oberts entre la comunitat UOC, donar a conèixer el repositori institucional i veure les necessitats dels participants, a més de resoldre els dubtes que anessin sortint.

El taller va començar amb tres ponències. Julià Minguillón, director acadèmic de la Càtedra UNESCO, va fer una introducció als recursos educatius oberts, que va començar amb la definició de què són. En aquest sentit, va aclarir que un recurs és obert si tenim la llibertat d'accedir-hi, copiar-lo, modificar-lo i redistribuir-lo. Ignasi Labastida, de Creative Commons, va prendre el relleu per parlar de llicències. Una llicència és el contracte que estableix els drets que té l'autor o el titular d'un document i l'ús legal que en poden fer els futurs usuaris. Creative Commons ofereix sis tipus de llicències i va explicar els criteris per a triar el més adequat en cada cas. Finalment, Cristina Vaquer, de la Biblioteca Virtual de la UOC, va parlar dels repositoris institucionals i la política d'accés obert de la UOC.



Text complet: http://www.uoc.edu/wok/equipPropi/CA/2011-03/equipPropi/noticiesInternes/index.html#_2
Share/Bookmark

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada